Det här blogginlägget är det första av tre temabloggar om modehistoria från 1940-, 1950- och 1960-talen. 1940-talet var ett decennium av krig, men också livet som följde.
Modets utveckling under kriget
I Europa var modet under första hälften av 1940-talet starkt påverkat av ransonering och restriktioner, eftersom många av materialen plötsligt måste användas i militärtjänsten i de olika länderna (inklusive tillverkning av fallskärmar!), vilket tvingade designers som samt hemmafruar att vara kreativa med kläderna. Dessutom kom många kvinnor in på arbetsmarknaden för att männen var i tjänst. varmed ett behov uppstod av praktiska kläder för de nu aktiva kvinnorna. Detta innebar dock inte att designen på 40-talet var mindre feminin. Det som kännetecknar detta decennium är feminina snitt med en definierad midja, feminina puffärmar och massor av accessoarer.
Skjorta Klänningen - 1940-talets vardagsklänning
Restriktionerna under kriget kom bl.a. uttryckt av att längden på kläderna blev kortare och formen mindre fyllig – regler infördes helt enkelt för hur mycket tyg som fick köpas och användas till de olika klädeslagen, för att säkerställa att onödiga resurser inte användes. En kreativ uppfinning var den mångsidiga skjortklänningen, som kunde användas både till vardags och formellt. Skjortklänningen var en typisk vardagsklänning som användes för hushållsarbete och löpande ärenden. Det var en praktisk klänning, oftast med fickor, korta ärmar och en a-linje kjol, och då var skjortklänningen oftast i naturmaterial som bomull eller rayon i olika färger och tryck.
Omlottklänningen - den praktiska klänningen
En annan mycket populär klänning från 1940-talet som fortfarande syns i dagens modescen är omlottklänningen. 1942 skapade den amerikanska modedesignern Claire McCardell "pop-over"-designen, som blev grunden för flera typer av omlottklänningar.
Slåomklänningen var på alla sätt en praktisk klänning för hushållsarbete. Eftersom kvinnor hade nya praktiska uppgifter och färre medel att göra bra med, var man tvungen att vara kreativ när man ville vara på modet.
Dessutom var klänningens passform perfekt: den var lätt att ta på, lätt att flytta i, väldigt praktisk och den hade ett snyggt, feminint snitt som accentuerade formerna.
"Day-to-Night"-klänningen - Den användbara klänningen
Det praktiska, midjeskurna A-snittet och klänningarnas smarta detaljer gjorde 1940-talsklänningarna mycket användbara, och det var även med dessa modeller som begreppet 'day-to-night' klänning uppstod. En "dag-ikväll"
klänning var en klänning som var praktisk och vacker på samma gång – praktisk nog att göra hushållssysslorna
plikter i, och snygg nog att bära som aftonklänning till en middagsbjudning.
Ava-klänningen från The House Of Foxy är, enligt vår mening, den perfekta "Day-to-night"-klänningen från 1940-talet . Du kan enkelt gå till jobbet i detta och träffa vänner för "Cocktail timme" efter jobbet.
En kreativ lösning - Peplumkjolen
Kvinnor i krigstid ville fortfarande ha kläder som visade form och figur och därför behövdes kreativa lösningar när detta skulle skapas utan att använda för mycket material. Ur detta kom fantastiska draperingar och sömnadsmetoder, inklusive peplumkjolen, en pennkjol med en insydd tygdetalj under midjan som skapar en hel siluett med minimal tyganvändning!
Skjortblusen på 1940-talet
Den typiska toppen på 1940-talet var en skjorta med antingen en rund "Peter Pan"-krage, eller med en mer markerad "spetsig" krage. Den hade små puffärmar för att göra axlarna bredare, vissa även med axelvaddar.
Skjortblusen "pussy bow", som gav en mer "dressig" look, blev populär senare på 1940-talet. Det gav en feminin touch till det praktiska, och eftersom slipsen kunde knytas på flera olika sätt var den väldigt användbar.
En sak var säker – alla skjortor stoppades in i byxor eller kjolar med hög midja, så att looken blev feminin med fokus på midjan.
A-linjekjolar från 1940-talet
1940-talets kjol var, liksom resten av garderoben, väldigt enkel på grund av restriktionerna under kriget. Kjolarna var tvungna att nå strax under knät, och det var förbud mot att göra veck och annat "avfall" som fickor och bälteshällor. Materialen var oftast ull eller rayon.
Det populäraste snittet var A-line kjolen, eftersom den var praktisk men följde dåtidens regler. Dessutom syns den smala kjolen med peplum- eller volangeffekt över mage och höfter.
Kjolen var en mycket viktig del av varje kvinnas garderob.
Dambyxor från 1940-talet
Svängbyxor med hög midja med utsvängning och stängning med dragkedja eller knapp i sidan är också klassisk tidig 1940-talsstil. De första kvinnorna på industriarbetsplatserna använde herrbyxor eftersom det inte fanns några arbetskläder för kvinnor när kriget bröt ut, och när kvinnors arbetskläder och byxor började designas, var det också med ett lite kantigt uttryck som var väldigt 'rakt upp' ' och ner'. I allmänhet kännetecknades 1940-talets mode av enkla, praktiska mönster som kunde bäras flera gånger och på flera sätt. Detta ändrades dock efter kriget, då mer tyg och fler detaljer återigen syntes.
Utvecklingen av mode efter kriget
Där första hälften av 1940-talet påverkades av krigets restriktioner, påverkades andra halvan av krigsslutets återlösning, segern och livets återupplivande.
1947 lanserade Christian Dior sina två debutkollektioner "Corolle" och "Huit", som tog efterkrigstidens Europa med storm! ('Corolle' betyder kronblad och 'hut' är siffran 8 – båda symboliserar den klassiska timglassiluetten!) Diors design fokuserade på att framhäva den feminina figuren med alla dess former och kurvor – som mänskliga blommor som, efter att ha legat i dvala under kriget, dök precis ut!
De färgstarka, rika och livfulla designerna fick omedelbart chefredaktören för den välkända modetidningen 'Harpers Bazaar' att kalla dem "New Look", eftersom de skilde sig så markant från den kantiga, minimalistiska och restriktiva modebilden av de föregående sju åren. Alla var dock inte lika entusiastiska över Diors utseende – bl.a. Coco Chanel som var upprörd över de omfångsrika designerna och vad hon tyckte var en oanständig överanvändning av tyg, precis som hon var upprörd över att Dior ville ha tillbaka kvinnorna i korsetterna, vilket hon inte på något sätt kunde se gynna kvinnorna som nu äntligen var har ingått i arbetsmarknaden och det offentliga rummet. Trots Chanels upprördhet blev Diors utseende ikoniskt, eftersom kvinnor i efterkrigstidens Europa behövde känna sig feminina igen efter att ha burit uniformer under kriget, och det var precis vad timglassiluetten gjorde, med sina fylliga axlar, definierade midja och fylliga höfter.
Mondo Kaos utbud av klassiska 1940-talskläder
På Mondo Kaos har vi ett gediget urval av kläder inspirerade av 1940-talet som representerar och skapar
båda siluetterna – den smala, smala och kantiga siluetten och den fylliga, runda timglassiluetten.
För att skapa en tidig 1940-talslook har vi vackra A-linjekjolar, pennkjolar med och "volang" och klassiska svängbyxor, som du kan kombinera med fina blusar med kreativa draperingsdetaljer. Vi har även klassiska A-linjeklänningar med puffärmar, eleganta cocktailklänningar och praktiska, uniformsinspirerade skjortklänningar.
För att skapa det sena 1940-talets "New Look" har vi underbara midjeklänningar med mjuka axlar
i både penna och svängversion à la Hollywood Film Noir, figursydda blusar och skjortor och midjeskurna svängkjolar med plats för en underkjol under!
Kirstines fantastiska 40-talslook.
Vår Kirstine är väldigt förtjust i 1940-talet, därför frågade vi henne vad hon tyckte
klassisk 1940- talslook. Kirstine satte ihop ett elegant set med blus och kjol från vår
flaggskeppsbutikens varumärke The House Of Foxy skapar en mjuk, sensuell timglassiluett. Blusen har små, snedställda ärmar och en mandarinkrage med nyckelhålsstängning och kjolen är en pennkjol med 'vattenfall'-effekt framtill, som – precis som peplumkjolen – skapar form och fyllighet med minimal användning av tyg! En klassisk, feminin look som skapar den dramatiska "krigstidssiluetten", inspirerad av Hollywoods Film Noir-stjärnor som Ingrid Bergman och Rita Hayworth.
Kirstine säger själv om uppsättningen: "Min favorituppsättning i butiken för tillfället är House of Foxy's 40s
inspirerad "nyckelhåls" blus i kombination med deras "vattenfall" kjol. Blusen drar klart
hänvisningar till de kinesiska cheongsam-klänningarna, som började få fäste i väst
modebild på 30- och 40-talen. Jag älskar den i alla färger och tryck! Kjolen är min
absoluta favoritkjolen! Den framhäver midjan och höfterna och är gjord av ett bekvämt material,
att du kan flytta in! Det får mig att tänka på Rita Hayworth som Gilda, i hennes
elegant svart aftonklänning som draperas i sidan på samma sätt som kjolen!”
I motsats till krigstidssiluetten var den nya silhuetten rund, kurvig och voluminös och framhävde dem
kvinnliga former mycket vackra. Klänningarna var detaljerade, skurna i midjan och hade svängkjolar, så
både figuren och handväskan kunde visas, för ju mer tyg det var i klänningen, desto mer måste det vara
har kostat, och dessutom var underkjolar perfekta för de mindre bemedlade, eftersom underkjolar skapade extra
fyllighet i en kjol som kanske bara var i två lager. Det var dock på 1950-talet som timglassiluetten tog fart på riktigt
tog tag, vilket du kan läsa mer om i vår kommande 1950-talsblogg!
Om du känner för att hoppa in i ett klassiskt 40-talsinspirerat set så hittar du det här på webbshoppen
eller så kan du också komma in i butiken på Birkegade, där Kirstine och vi andra står redo att styla dig som en
sann Wartime Pinup eller Film Noir Diva!
Kärlek,
Team Mondo Kaos ♥
PS Vill du höra mer om när vi håller i nya event, startar rea, tävlingar, skaffar nya produkter mm.
Anmäl dig då till nyhetsbrevet nedan: